Nejdůležitější zásady vyvážené stravy

Na začátek je nutné si alespoň ve zkratce vysvětlit, co máme na mysli, mluvíme-li o zásadách vyvážené stravy. Řídit se principy vyvážené stravy znamená, neopomíjet jednotlivé makrosložky (bílkoviny, sacharidy a tuky) a mikrosložky (vitamíny a minerály) stravy a také udržovat tyto složky ve správném poměru. To přispívá k lepšímu fungování našeho organismu a k přirozenému růstu v době dospívání.

Sportovci občas trpí bolestmi svalů či kloubů a příčinou může být právě nedostatečná regenerace v důsledku jednotvárné stravy. Myslí, že dostatek živin v podobě kvalitních proteinů a sacharidů jejich tělu stačí, ale jejich tělu chybí dostatek vitamínů a minerálů. Jak jsem zmínil výše, potřebujeme vyvážený přísun proteinů, sacharidů i tuků, spolu s minerály, vitamíny a dostatkem tekutin.

Čeho se vyvarovat při dodržování vyvážené stravy?

Rozhodně nevynechávejte některé z hlavních jídel (snídaně, oběd a večeře). Tyto tři chody jsou základ, ke kterému byste měli přidat ještě dvě svačiny. Pokud nenabíráte svalovou hmotu, mělo by se jednat o pět menších porcí během dne. Dále nespoléhejte pouze na suplementy a různé doplňky stravy. Proteinovými nápoji počínaje a přípravky na hubnutí konče. Bez správné stravy kýžených výsledků nedosáhnete. Také je nesmyslné opomíjet některou z makrosložek stravy.

Velkou chybou je držení drastických diet za účelem zhubnutí, kdy člověk začne jíst velice malé porce nebo konzumuje pouze ovoce a zeleninu během dne. To má ve výsledku opačný efekt. Dojde ke zpomalení vašeho metabolismu. Ten se bude snažit uložit co nejvíce energie a to především v podobě tuků.

Zásady správné a vyvážené stravy

Doporučuji jíst pět až šest jídel během dne ve zhruba tříhodinových intervalech. Pravidelnými porcemi zrychlíte svůj metabolismus a jeho reakcí bude nižší ukládání tuků. Ke každému jídlu se snažte jíst zeleninu či ovoce. Pijte dostatek tekutin, protože voda udržuje řadu životně důležitých funkci jako správný chod metabolismu a trávicího ústrojí. Kromě toho přispívá k detoxikaci našeho organismu a předchází dehydrataci.

Máme se vyhýbat tukům?

Bezesporu jsou tuky makronutrientem, kterým se raději vyhněte oklikou. To však neznamená, že všechny tuky jsou špatné a škodlivé. Proč a jaké tuky jsou prospěšné a hlavně nezbytné se dozvíte dále.

Tuky jsou významným zdrojem energie, protože mají pětkrát vyšší energetickou hodnotu oproti sacharidům či proteinům. Poskytují nám maz do kostí a různých pojiv jako jsou klouby, vazy či svaly. Existují celkem tři druhy tuků: nasycené, polynenasycené a mononenasycené tuky. Pro naše tělo jsou nepostradatelné a prospěšné mononenasycené tuky, které jsou potřebné pro růst, silné kosti a klouby a k udržení přiměřené hladiny cholesterolu. Kromě jiného mají i antioxidační vlastnosti. Olivový olej, rybí tuk a tuk z mandlí a avokáda jsou zdroje těchto zdravých tuků.

Vláknina je nezbytná

Poslední co by Vám mohlo chybět při dodržování vyvážené stravy, je vláknina. Jak jsem již zmínil v některých článcích, prospívá našemu trávicímu traktu a vyvolává pocit nasycení při dodržování pitného režimu. Vlákniny není nikdy dost, takže se nebojte najíst do sytosti zeleninovým salátem nebo ovocem po snídani, obědu nebo svačině.

Zde je krátký výčet potravin bohatých na vlákninu: jablka, hrušky, pomeranče, grapefruit, brokolice, houby, špenát, mrkev, hlávkový salát a také luštěniny jako fazole nebo čočka.

Vyvážená strava je nepostradatelná, pokud chceme, aby naše tělo bezproblémově fungovalo a vykonávalo všechny své funkce snadno a lehce. Začněte tedy s těmito návyky už dnes a budete se cítit pořád svěží.

 

Přeji hodně úspěchů a vytrvejte ve svém snažení.

Váš online trenér, Tomáš Jehlička

Řada myšlenek byla převzata z www.ezinearticles.com od autora Jasona Szovy z časopisu Positive Body – http://positivebody.com.

Hodnocení: 4.7/5 (hlasováno: 262x)

pošli na vybrali.sme.sk

Přečteno: 69711x