Potřeba vitamínů při sportování

Každá fyzická aktivita vyvolává zvýšené požadavky na naše tělo, a to nemluvíme o sportování na vrcholové úrovni. Sportování zrychluje metabolické procesy a rychleji trávíme. V důsledku toho rychleji spotřebováváme vitamíny a minerální látky, zejména při samotném tréninku.

Co se děje během tréninku?

Během tréninku máme zvýšený přísun kyslíku než při běžné činnosti. To má za následek zvýšený počet volných radikálů v našem těle, které jsou škodlivé a musí být odbourány antioxidačními enzymy (které jsou vytvářeny z vitamínu B2) a antioxidačními vitamíny (A, C a E). Jestliže tělu včas dodáme potřebné vitamíny, urychlíme proces regenerace a organismus vysvobodíme z boje s těmito radikály.

Přestože si naše tělo umí s volnými radikály poradit samo, pocítíte znatelný rozdíl. Nedostatek vitamínů A, C, E a B2 může mimo jiné vyústit v různá drobná onemocnění (rýma, chřipka, atp.), potréninkovou bolest svalů a pomalejší regeneraci. Volným radikálům se nevyhneme při tréninku doma ani venku, můžeme však jejich dopad výrazně omezit.

V průběhu tréninku se také poškozují naše svaly, vazy a šlachy, protože je na ně vyvolán zvýšený tlak. Náš organismus tyto struktury obnovuje a posiluje, aby byly schopny v budoucnu odolávat zvýšené zátěži a dále se neničily. Například shaolinští mniši dokážou rukou zlomit cihlu. Opět ale potřebujeme vitamíny k obnově těchto struktur.

Jaké vitamíny jsou odpovědné za procesy probíhající v našem těle?

Nejvíce spotřebovávanými vitamíny při fyzické aktivitě jsou vitamín C a vitamíny řady B (B1, B2 a B12) V jakých potravinách vitamíny můžete najít, si povíme v článku: Hypovitaminóza – Co způsobuje nedostatek vitamínů?.

Všechny vitamíny řady B jsou zodpovědné za procesy při tvorbě energie v těle, a to jak přímo, tak nepřímo. Produkují enzymy nezbytné pro tvorbu energie. Všechny tyto vitamíny jsou rozpustné ve vodě, proto je naše tělo může ihned využívat. Tím pádem je nedokáže uchovávat a využít v případě nutnosti. Musíme je tedy průběžně doplňovat, abyste nepociťovali při tréninku únavu a slabost.

Pro jakýkoliv sportovní výkon jsou nepostradatelné červené krvinky, které distribuují kyslík v našem těle. Bez kyslíku by se naše svaly ihned zahltily a zatuhly. Tvorba nových červených krvinek vyžaduje přítomnost železa, jehož vstřebání podporuje vitamín C a stejně tak poslouží i vitamín B12.

O obnovu poškozených svalů, šlach a vazů se stará vitamín B6, který také zaručuje správné fungování aminokyselinového metabolismu. Vitamín C zpevňuje a obnovuje tkáně, což přispívá rychlejší regeneraci po náročném tréninku.

Nyní jste se dozvěděli, kde jsou vitamíny zapotřebí a jak podporují náš sportovní výkon a regeneraci. Ale jaké množství vitamínů potřebujeme? Bohužel nelze určit přesné množství jednotlivých vitamínů, to se odvíjí od našeho metabolického věku, náročnosti sportovního výkonu a fungování našeho organismu. Jako měřítko použijeme DDD (doporučenou denní dávku). Dodáme-li tělu DDD, pokryjeme vitamínové nároky člověka nevykonávajícího žádnou fyzickou aktivitu.

Nároky sportovce jsou vyšší a DDD nestačí. Kromě vydatné stravy je výhodné doplnit zvýšenou potřebu vitamínů nějakými vitamínovými komplexy. Nedávno jsem si koupil multivitamínový přípravek speciálně pro sportovce. Množství klíčových vitamínů obsažené v jedné kapsli (B1, B2, B5, B6 a B12) se pohybovalo okolo dvaceti třicetinásobku DDD.

Nejlepší formou vitamínů jsou bezesporu ovoce a zelenina. Jestliže však nabíráte svalovou hmotu a tvrdě trénujete, budete potřebovat velkou porci ovoce a zeleniny. To vás ale snadno zasytí a nezbude místo na energeticky výživnější potraviny, které vyrovnají kalorický deficit po posilování. Určitě neuděláte krok vedle, koupíte-li si nějaký vitamínový přípravek, obsahující nejdůležitější vitamíny. Nezapomeňte, že jde o doplněk stravy a vyřazení ovoce a zeleniny z jídelníčku je chyba.

Až příště půjdete trénovat nebo posilovat, vzpomeňte si, jaké nároky kladete na své tělo, a poté se mu to snažte vynahradit. Pokud mu to ve stejné míře oplatíte, můžete se těšit z kvalitních výkonů a lepší celkové fyzické kondice.

 

Přeji hodně úspěchů a vytrvejte ve svém snažení.

Váš online trenér, Tomáš Jehlička

Řada myšlenek byla převzata z www.ezinearticles.com od autorky Helen Taranowski, která je osobní trenérkou a specialistkou na výživu.

Hodnocení: 4.6/5 (hlasováno: 118x)

pošli na vybrali.sme.sk

Přečteno: 33775x