Jídelníček - snídaně

Ve dnešním článku se dočtete něco o snídaních. Ne nadarmo se říká, že jsou snídaně nejdůležitějším jídlem dne, a právě toto tvrzení hodlám dnes podpořit různými argumenty. Tímto článkem bych chtěl doplnit cvičební plán Cvičení s trenérem, abyste získali náhled na nejdůležitější složky cvičební etiky. Těmi jsou: cvičení (posilování a intervalový trénink), stravování (životospráva) a nakonec kvalitní spánek (8-10h). Kromě samotného cvičení můžete sledovat i dietu, podle níž se řídím.

V ideálním případě byste měli sníst 5-6 jídel během dne, a to v pravidelných intervalech po třech hodinách. Řekněme, že vstanete v půl osmé a začnete snídat v osm hodin. Poté následuje pauza a svačina vás čeká v hodinu před polednem. Oběd si připravte na druhou hodinu a odpolední svačinu na čtvrtou. Další svačinu po cvičení si dejte v pět hodin. Večeřet byste měli v osm hodin, čímž byste měli zakončit den. Během pauzy mezi jednotlivými jídly byste neměli nic jíst ani pít sladké nápoje, pouze čistou vodu! To je velice důležité. Nyní se budeme věnovat snídaním. Více se dozvíte v dalších článcích o jídelníčku.

Proč je snídaně tak důležitá?

Určitě jste už slyšeli, že snídaně je nejdůležitější jídlo dne a to nejen v úvodu dnešního článku. Přestože se jedná o staré klišé, vynecháním snídaně se dopouštíte velkého stravovacího prohřešku! Nevěřte, že vynechávání snídaní vám pomůže zhubnout. Snížení kalorického přijmu je sice nezbytné při hubnutí, ale nikoli tímto způsobem. Opomenutí snídaně má své důsledky. Nedostává se vám vitamínů a energie, které tolik potřebujete při náročném pracovním či studijním dni. Co jste nestihli ráno, se snažíte dohnat později, což vede k přejídání ve večerních hodinách. To bývá v mnoha případech hlavní příčinou obezity. Najděte si proto ráno čas na pořádnou snídani. Po ránu je organismus schopen strávit větší množství sacharidů než obvykle, aniž by to mělo neblahý vliv na míru podkožního tuku. Důvodem je nižší citlivost těla na hladinu cukru v krvi. To za jiných okolností vede ke zvýšení množství inzulínu v těle, což je signálem pro tělo, aby ukládalo tuky. Ráno naše tělo nereaguje na hladinu cukru v krvi tak intenzivně, proto se nemusíme obávat zvětšení obvodu našeho pasu.

Co by měla snídaně splňovat?

Určitě by měla obsahovat množství kvalitních sacharidů (pozor, nikoli cukrů), bílkovin, vlákniny a vitamínů. Kvalitní sacharidy jsou obsaženy v ovesných vločkách, celozrnném pečivu nebo v ovoci. Bílkovin po ránu mnoho nepotřebujete, tudíž stačí menší množství i v případě, že budujete svaly.

Příklady snídaní

Takovouto snídani připravíte za méně než patnáct minut a uděláte něco pro své zdraví!

 1. Ovesné vločky s mlékem

- suroviny: 80-100g ovesných vloček s 300ml nízkotučného nebo polotučného mléka a med
- příprava: Vločky zalijte mlékem a ohřejte v mikrovlnce nebo v hrnečku. Nakonec oslaďte 1 lžící medu a nechte pět až deset minut odstát, aby vločky změkly, nebo můžete ihned podávat.

 2. Celozrnná bageta se šunkou a ovocem

- suroviny: 1 celozrnná bageta větší než rohlík, 50-100g kvalitní šunky a oblíbené ovoce
- příprava: Bagetu rozkrojte a jednu stranu namažte vrstvou másla. Na namazanou stranu přiložte listy čínského zelí nebo ledového salátu, pak poklaďte šunku. Nakonec si vyberte ovoce dle vlastního chuti s výjimkou banánu (jablko, pomeranč, mandarinky, broskve, švestky, hroznové víno, ananas, atd.).

 

Přeji hodně úspěchů a trénujte tvrdě!

Váš online trenér, Tomáš Jehlička

Hodnocení: 4.8/5 (hlasováno: 310x)

pošli na vybrali.sme.sk

Přečteno: 82838x